Hoe hou je jouw corona angst onder controle?

  1. Vermijd het nieuws (dat met gezond­heid te maken heeft)
    We willen allemaal op de hoogte blijven. Maar als je aan gezondheidsangst lijdt, kan de behoefte om de meest recente updates te volgen dwangmatig worden en je angst aanwakkeren. Probeer om jezelf te ontgiften wat nieuws betreft, of om jezelf slechts een beperkte tijd toe te staan om het nieuws te lezen of te bekijken. Als je je echt zorgen maakt dat je iets cruciaals zult missen, kun je nog altijd je vrienden en familie vragen om contact met je op te nemen als er zich een noodsituatie voordoet. Zo blijf je zeker ook op de hoogte.
  2. Probeer om niet voortdurend op zoek te gaan naar geruststelling
    Als iemand je geruststelt, voel je je even kalmer, maar het is mijn ervaring dat die rust nooit lang duurt. Je brein creëert een feedbackcyclus en je wordt steeds afhankelijker van die geruststelling, wat je angsten alleen versterkt. Het is normaal dat je wilt dat je dierbaren je vertellen dat ­alles in orde komt. Maar als je begint te voelen dat je die geruststelling meerdere keren per dag nodig hebt, is het tijd om een stapje terug te zetten.
  3. Verbied jezelf resoluut om symptomen te googelen
    Dokter Google is je vriend niet en dat zal hij ook nooit worden, vooral niet als je aan gezondheidsangst lijdt. Message-boards en internetfora mijd je ook het best. Hou in gedachten dat mensen zulke plaatsen alleen bezoeken als ze een reden hebben om zich zorgen te maken. Als je eenmaal inziet dat alles daar bekeken wordt door een vertekende lens, kun je de dingen ook beter in perspectief plaatsen.
  4. Probeer rationeel met jezelf te praten
    Deze oefening houdt in dat je een knagende gedachte behandelt alsof je in een rechtbank staat: je confronteert je angst met een rationeel tegenargument. Stel dat je ervan overtuigd bent dat ‘dit virus ­iedereen zal doden die ik graag zie’. Dan kun je daar het feitelijke argument tegenover zetten dat ‘de meeste mensen die besmet raken met het nieuwe coronavirus volledig genezen, als mijn ouders en mijn kleine zus het überhaupt al krijgen’. Mijn moeder zei het al: ‘Het is niet omdat je iets denkt, dat het ook waar is.’
  5. Doe aan lichaamsbeweging
    Fysieke oefening is een goeie manier om de adrenaline uit je systeem te spoelen en de paniek weg te leiden. Spreidsprongen doen in je slaapkamer of je ledematen schudden alsof je je opwarmt voor een hippieacteerles, alles helpt.
  6. Ademhalings- en grondings-­oefeningen
    Van geleide yoga-ademhalingsoefeningen tot het gebruik van een sterke geur (mijn voorkeur ging altijd uit naar lavendelolie), grondingsoefeningen zijn een goeie manier om je met beide voeten weer op de aarde te zetten. Het is ook mijn ervaring dat het deugd doet om met gestrekte benen naar je tenen te buigen en vervolgens vanuit de basis van je ruggengraat weer recht te komen. Het brengt me weer in balans. Je vindt zeker voorbeelden online, maar soms kan het helpen om gewoon op de grond te gaan zitten.
  7. Gun jezelf een dagelijks ‘bezorgdheidsmoment’
    Gun jezelf elke dag een halfuurtje om je volop zorgen te maken. Daarna moet je weer iets anders gaan doen.
  8. Verwen jezelf
    Alles wat je kan oppeppen, is een goed idee. Daar hoef je niet eens geld voor uit te geven: je kunt ook iets lekkers klaar­maken voor jezelf, een warm bad nemen, of naar een van je favoriete songs luisteren.
  9. Denk eraan dat je angst niet eeuwig zal blijven duren
    Als je overmand wordt door angst, heb je altijd het gevoel dat je er nooit uit zult raken, maar het tegendeel is waar. Het valt niet mee om dat voor ogen te houden, maar probeer het toch te doen. Ik was er heilig van overtuigd dat ik nooit zou herstellen. Vandaag zitten we midden in een algemene gezondheidscrisis, en toch voel ik me rustig en zie ik de zaken in perspectief. We maken onrustwekkende tijden mee, en velen onder ons – ook ik – zullen misschien dierbaren hebben die symptomen vertonen. Maar de neiging om meteen van het ergste uit te gaan, sluit heel zelden aan bij de werkelijkheid. Wees lief met jezelf. Ik weet dat het een beetje klef klinkt, maar ook dit gaat voorbij.

Bron: The Guardian